Skip to Content

Examen juli 2010: Kennis en Inzicht in de Wetenschappen

8 reacties [Laatste bericht]
sitebeheer
Beheerder van deze website

Hier kan je algemene vragen over het onderdeel "Kennis en Inzicht in de Wetenschappen (KIW)" plaatsen.

Wat vond je specifiek van dit onderdeel? Gemakkelijk of moeilijk? Welk onderdeel vond je het moeilijkst?

Wil je de vragen zelf bespreken, neem dan een kijkje op de voorpagina van de website, of op /nahetexamen. Gelieve hier geen specifieke vragen te bespreken, deze zullen van deze pagina verwijderd worden.

Zie ook deel IVV.

Jolien W
Re: Examen augustus 2010: Kennis en Inzicht in de Wetenschappen

Ik vraag mij af of er nog mensen (met blauw boekje) de indruk hebben dat een vraag van Biologie onoplosbaar was.

Het gaat over de vraag ivm de mRNA streng (gegeven van 5' naar 3') en waar ze vragen welke essentiële aminozuren niet gemaakt konden worden.

mRNA lees je af van 5' naar 3' en je leest rechtstreeks van mRNA je aminozuren af. Als ik dit deed dan kon ik maar 2 antwoordmogelijkheden uitschakelen namelijk A en B.

Mijn vraag is ook ineens wat ik hier het beste mee kan doen.

Gast

Bij 1 van die keuzes stond adenine wat geen essentieel aminozuur, maar een base van een codon is. Dus het was het andere antwoord.

mstrcrd

heb er ook effe mee gesukkeld, maar heb niet gekeken naar de kanten, heb gwoon naar een startcodon gezocht, de aminozuren van de tripletten opgeschreven en dan kwam ik uit dat asparaginezuur en nog een redelijk lange naam niet gevormd werden (dacht dat het D was)

Jolien W

als jij zo op een oplossing kwam zal het wel kloppen. Zo ver niet nagdacht!

mstrcrd

tjah, hoe is het eigenlijk bij u gegaan?

Jolien W

er wss/zeker niet door..

allé als ze terug zwaar delibereren mss wel bij u?

Emal

Wat was de vraag met glucose en massa?

brcl
Hulpvolle gebruiker

Bij chemie was er inderdaad een vraag over een bepaalde massa glucose (370 mg?) en er was ook nog een vraag over een tweewaardig zuur.

Opties commentaarweergave

Kies uw favoriete manier om commentaren weer te geven en klik op "instellingen bewaren" om uw veranderingen te activeren.

Nieuw commentaar posten

• Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Smileys in tekstvorm worden omgezet in afbeeldingen.

Meer informatie over formaatmogelijkheden