er was nog een vraag over evolutie, misschien iemand die het zich herinert?
biologie 2011
jah, zo een paar stellingen over wat evolutie is ofzoiets eh?
kdenk dat 1 vande stellingen iets was van: door omgeving kan evolutie komen ofzoiets?
(kweet het eigenlijk echt niet goed meer :s)
Volgens mij was het, hoe ontstaat mutatie 
Voor evolutie is er genetische variatie nodig. Welke beweringen zijn juist?
I: Dieren die zich aseksueel voortplanten, hebben meer kans op variatie
II: Recombinatie bij seksuele voortplanting zorgt ook voor genetische varuatie
III: Mutaties zorgen mede voor genetische variatie
IV: Natuurlijk selectie is ook van belang voor genetische variatie
A. I, II en III zijn juist
B. II, III en IV zijn juist
C. I en III zijn juist
D. II en III zijn juist
Ik denk antwoord D..
Denk ik ook..
Stelling 1 zoiezo niet.. en volgens mij heeft natuurlijke selectie er ook niet veel mee te maken..
het atnwoord is B, natuurlijke selectie kan de genetische variabiliteit sterk doen dalen !
Het antwoord is D.
Natuurlijke selectie vindt pas plaats nadat er genetische variatie is ontstaan, dus iets anders
is verantwoordelijk voor die genetische variatie namelijk , recombinaties, mutaties, ....
Mutaties/recombinaties -> Genetische variatie -> Natuurlijke selectie (door concurrentie of omgeving) = EVOLUTIE
Als het zo verwoord staat 'natuurlijke selectie is van belang voor genetische variatie', is het dan niet fout? Aangezien het zorgt voor een kleinere genetische variatie? => Dus D
het is D
Natuurlijke selectie kan allesinds niet werken zónder genetische variatie, maar is natuurlijke selectie dan ook van belang voor genetische variatie..?
Ik zou toch ook voor D opteren
maar heeft natuurlijke selectie ook niet een invloed op variatie?
Natuurlijke selectie zorgt juist voor genetische invariantie, in die zin dat enkel diegenen met de beste overlevingskansen in leven blijven. Die kansen worden juist bepaald door een set genen die deze personen gemeen hebben. Variantie ontstaat door crossing-over ,(punt)mutaties...