Skip to Content

Slaagcijfers in het toelatingsexamen

18 reacties [Laatste bericht]
sitebeheer
Offline
Beheerder van deze website
Lid sinds: 2007-07-29

Op de website van de Vlaamse overheid staan een aantal bestanden (cijfermateriaal,studie)
met allerhande cijfermateriaal over het aantal geslaagden, en dit over de laatste tien jaar. In de tekst staan heel wat cijfers, in deze reactie heb ik ze proberen overzichtelijk te maken.

Met dank aan Jan Adé en Piet Janssen voor het opstellen van de originele gegevens.

Algemene slaagcijfers

In 2006 slaagde 38,4%, dus iets meer dan 1 op 3. In 2008 slaagde 28% na twee examenperiodes: 371 kandidaten (19,7%) in augustus, 529 slaagden in september. In totaal slaagden 900 mensen. (Een rond getal, en nét evenveel als er in 2007 slaagden....)

Slaagcijfers Jongens/meisjes

Ik had verwacht dat meisjes een hoger slaagcijfer hebben dan de jongens, maar niets blijkt minder waar:

Slaagcijfers buitenlanders (Nederlanders)

Vele Nederlanders komen hun ingangsexamen in België doen, omdat de regels in Nederland heel wat strenger zijn. Het blijkt dat de Nederlanders een significant lager slaagcijfer hebben dan de Vlaamse studenten: de Nederlanders hebben een slaagpercentage
van 30% terwijl dit bij Belgen bijna 60% is. Verder blijkt uit de grafieken dat bij zowel Belgen, Nederlanders als andere buitenlanders de jongens significant hoger scoren dan de meisjes.

Invloed van de gevolgde studierichting

Zoals te verwachten: de mensen die de moeilijkste studierichtingen volgden in het middelbaar (WeWi, LaWi, LaWe(Wi)) scoren het hoogte. Richtingen als Moderne talen-wiskunde scoren minder.


Punten tijdens middelbaar

Zoals te verwachten valt: de leerlingen die van zichzelf vinden dat ze bij de 25% slimste deel van de klas zitten hebben het meest kans om door het toelatingsexamen te raken. Ze hebben meer dan dubbel zoveel slaagkans als mensen die tot de 25% minste studenten behoren.

Aantal keer meedoen

Sommige mensen doen wel zeer veel mee: er zijn mensen die tot 14 keer het examen meedoen. Misschien minder belangrijk, maar deze mensen trekken het slaagcijfer naar beneden.

 

Lieselotte
Offline
Lid sinds: 2007-09-26
Is de eerste grafiek het

Is de eerste grafiek het percentage wat doorgeraakt en de 2de grafiek het percentage wat gemiddeld wordt gehaald door een vlaming, nederlander en anderen? Want dat vind ik niet zo
duidelijk.

sitebeheer
Offline
Beheerder van deze website
Lid sinds: 2007-07-29
Slaagcijfers Nederlanders beduidend lager

Ja, de tweede grafiek geeft aan dat Nederlanders een slaagpercentage hebben van 30% terwijl dit bij Belgen bijna 60% is. Ik heb een extra woordje uitleg bijgevoegd.

Gast
:) Vorig jaar zag ik

Smile

Vorig jaar zag ik zoveel Nederlanders op de Heizel, en ik was bang dat zij allemaal onze plaatsen gingen afnemen! Maar gelukkig raken er niet zoveel Nederlanders door het toelatingsexamen!!

anneliekehulzebosch
Offline
Lid sinds: 2008-05-08
'jullie plaatsen gingen

'jullie plaatsen gingen afnemen'?! iedereen mag geneeskunde studeren, en als het in nederland onmogelijk wordt gemaakt door de loting is het niet meer dan rechtvaardig dat nederlanders het in belgie proberen!

Benjamin Lebrun
Offline
Lid sinds: 2008-05-22
Het is nu eenmaal zo dat de

Het is nu eenmaal zo dat de Nederlanders onze plaatsen innemen. Maar het is toch begrijpelijk dat zij kost wat kost geneeskunde willen gaan doen? Al is dat in een ander land. Ikzelf ben voor de zekerheid zelfs in het lotingssysteem van Nederland ingeschreven (wat als buitenlander een ramp is om in te schrijven trouwens), en voor hetzelfde geld neem ik ook een plaats in van een Nederlander. Een examen is trouwens veel eerlijker dan een lotingssysteem. Al moet ik zeggen dat ik een twijfel heb over het eerlijk verlopen van het ingangsexamen (hier bedoel ik mee dat ze er wel voor zorgen dat ze aan hun percentage geraken, als er te weinig door zijn, dan laten ze er meer door, door de punten te verhogen, zodat hun argument van 'we trekken 1/3 af per verkeerd antwoordt om het examen nog meer te verantwoorden' teniet wordt gedaan).

inge
Offline
Lid sinds: 2008-04-27
de grafiek klopt niet want

de grafiek klopt niet want het eerste toelatingsexamen was pas in 1999, toen was er nog geen namiddagdeel dus dat is al helemaal geen referentie.

 Over de Nederlanders, het is zo dat onze plaatsen worden ingenomen, alhoewel het helemaal niet logisch is, eigenlijk zouden de nederlanders gewoon extra moeten zijn, want uiteindelijk als ze afgestudeerd zijn, gaan ze toch in nederland werken...

 en het stomme lotingsysteem, daar kunnen jullie niets aan doen maar wij ook niet, misschien eens tijd om dit onderwerp aan te kaarten bij de regering, het is toch duidelijk dat een examen een betere methode is!

Dan moeten jullie ook niet meer naar België komen studeren wat het ook al een stuk gemakkelijker maakt voor jullie en beter is voor ons...

TIS NU EENMAAL DE WAARHEID hé!

Gast
Daarbij klopt het "plaatsen

Daarbij klopt het "plaatsen innemen" alsnog niet Smile. Je bent geslaagd of je bent het niet... ongeacht hoeveel mensen er slagen. Smile

Gast
Hoe plaats innemen? Daar

Hoe plaats innemen? Daar klopt helemaal niets van. Alleen in Nederland kan dat door middel van het lotingssysteem. De toelatingstest haal je of haal je niet. Dat heeft niks te maken met "plaatsen inpikken". Er zit geen limiet aan.

Gast
In het persbericht van

In het persbericht van augustus 2008 staat dat er 3.000 kandidaten hebben deelgenomen aan het examen. Van deze groep hebben er in juli 1.884 en in augustus 2.764 deelgenomen. Het aantal inschrijvingen is dus geen 3.000 maar 4.648. Van het totaal aantal afgelegde examens zijn er 900 geslaagd. Dit heeft wel een ander beeld, jammer dat dit niet wordt gemeld. Het examenniveau zal altijd aangepast worden aan het aantal inschrijvingen! Want als het aantal geslaagden boven de 900 ligt heeft de overheid een probleem met de plaatsingen. De analyse arts-patient in het IVV gedeelte wordt naar mijn mening gehanteerd als schiftingsvraag. In augustus waren de vakken scheikunde en natuurkunde beduidend moeilijker dan in juli. Kandidaten die reeds begonnen zijn aan een wetenschappelijke richting aan de universiteit hebben een voorsprong op pas afgestudeerde ASO studenten wiskunde of wetenschappen.  

Gast
Reactie

Dat het systeem in NL niet goed is klopt helemaal, maar dat de nederlanders die in Belgie komen studeren "extra" zijn is natuurlijk onzin. Het aantal studenten dan in NL aan de studie geneeskunde mag beginnen is afgestemd op de vooruitzichten in de NLse gezondheidszorg, dit betekend dus dat als alle NLers die in Belgie hebben gestudeerd weer terug naar NL gaan er een overschot aan artsen is.... Er zullen dus ook wel NLers in Belgie blijven... er gaan trouwens ook veel belgische artsen naar NL.

Ik ben zelf een NLer die in belgie studeert en ik heb die opleidingsplaats zelf verdiend.. een belg die niet door het ingangsexamen is gekomen en mij ervan beschuldigd zijn plaats in te pikken had maar beter moeten presteren op het ingangsexaam.

En het is ook nog eens zo dat alle belgen zich ook in mogen schrijven voor de loting in NL en dan zelfs in een hogere lotingsklasse terecht zouden komen dan ik en vele andere hollanders.

Groeten!

Gast
ligt aan de richting

het ligt em allemaal in de richting die je volgt in het middelbaar é. Degene die wetenschappen wiskunde doen, hebben de grootste kans..

Gast
Poe hey

Deze reactie werd verplaatst naar hier.

Gast
plaatsen innemen??

Deze reactie werd verplaatst naar hier.

jefboedt
Offline
Lid sinds: 2008-06-07
Nederlanders

Betreffende die Nederlands die in Belgïe komen studeren.

Worden er in de latere jaren geen schiftingen gedaan voor mogelijk richtingen die je wilt kiezen? Zoals anestesist, of chirurg...
Ik kan begrijpen dat heel wat mensen minder competitie kunnen gebruiken daar.
Voor het ingangsexamen is het enkel een individuele prestatie, dus daar moet je niet over zagen.

Gast
Re: Reactie

En toch is het zo dat nederlanders (of andere buitenlanders) die naar Belgie komen om geneeskunde te doen, idd plaatsen afnemen van Belgen.

Ten eerste al bij het ingangsexamen, want idd er is een maximum aan plaatsen beschikbaar.Het is NIET zo dat als dat maximumcijfer niet is bereikt de punten dan omhooggetrokken worden totdat men dat max. cijfer heeft behaald; Bewijs hiervan is het verschillend aantal geslaagde kandidaten. Wel is het zo dat het examen moeilijker wordt gemaakt als men ziet dat het aantal geslaagden het max. cijfer zou kunnen halen.

Ten tweede : buitenlandse geneeskundestudenten blijven heel vaak in Belgie plakken voor de rest van hun loopbaan. Dus nemen ze plaatsen in voor specialisaties . Want wil je specialiseren dan kunnen maar een beperkt aantal mensen die specialisaties aanvatten. Hoe meer kandidaten, hoe strenger ze kunnen zijn bij het aanvaarden van kandidaat-specialisten. en soms gebeurt het dan dat Belgische studenten die echt willen specialiseren dan zelf naar het buitenland moeten trekken bv. naar Duitsland of Frankrijk om hun specialisatie toch nog te kunnen doen. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van vreemde namen bij kandidaat-specialisten en genoeg voorbeelden van belgen die naar het buitenland moesten vertrekken terwijl een vreemde naam hun plaats innam.

 

DelphineGans
Offline
Lid sinds: 2009-09-06
Re: Slaagcijfers in het toelatingsexamen

tja, als ze nu eenmaal competenter zijn dan ons Belgen hebben ze evenveel recht op die plaats dan jij he...

En zever niet op u ingangsexamen, als jij 22/40 haalt, ben je er met je klikken en je klakken door zonder gezever, dan moet je maar niet hopen op een deliberatie...

b_andries
Offline
Lid sinds: 2010-02-13
Re: Slaagcijfers in het toelatingsexamen

Was dit jaar de loting in nederland niet afgeschaft zodat veel nederlanders in nederland de studie geneeskunde kunnen starten? Had dat ergens gelezen dacht ik.

sitebeheer
Offline
Beheerder van deze website
Lid sinds: 2007-07-29
Re: Slaagcijfers in het toelatingsexamen

Andries, meer informatie vind je in het volgende topic: http://www.toelatingsexamen-geneeskunde.be/search/node/loting

Opties commentaarweergave

Kies uw favoriete manier om commentaren weer te geven en klik op "instellingen bewaren" om uw veranderingen te activeren.

Nieuw commentaar posten

  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Smileys in tekstvorm worden omgezet in afbeeldingen.

Meer informatie over formaatmogelijkheden